Renovatie en restyling 2022: Een terugblik

Toen Hospice Dôme in 2004 opgericht werd door Margriet Euwema en Carolien van Dam was het een spiksplinternieuw, prachtig ontworpen gebouw: licht en open met vier gastenkamers aan de tuinzijde en drie aan de voorzijde, gescheiden door een mooie gang in de vorm van een halve ronding. Hier was goed over nagedacht, deze halve ronding verbeeldt een omarming van hen die bij ons verblijven. 

En ook de naam Dôme was niet voor niets gekozen: het betekent koepel, een koepel van zorg en dat is immers wat we graag willen bieden aan hen die aan onze zorgen zijn toevertrouwd. Een fijn huis, als een tweede thuis in een gastvrije omgeving, is daarbij van essentieel belang. 

Ruim 18 jaar na de bouw was het pand aan de Appelweg toe aan een opknapbeurt. De keuken, inclusief de apparatuur was nodig aan vervanging toe en ook in  de huiskamer moest het nodige opgeknapt worden. Daarbij bestond de wens de styling van de inrichting van de ruimte te moderniseren. En zo kwam langzaam aan van het een het ander. 

Er werden een binnenhuisstyliste en projectleider aangetrokken: Lieke Vingerhoed van By Thimble en Jos Hartman van Bouwformaat. Samen met Gert Jan Kreikamp, de voorzitter van de Stichting Beheer werden de eerste voorzichtige plannen besproken. 

Al snel daarna werden er verschillende werkgroepen in het leven geroepen waaraan MT-leden, verpleeg- en zorgkundigen en vrijwilligers deelnamen. Zij gaven allemaal hun zeer waardevolle meningen en ideeën, ze dachten mee in het ontwerp en later ook in het proces. Er werd niet alleen meegedacht maar er werden ook belangeloos vele “handjes uit de mouwen” gestoken .……. ieder heeft op zijn of haar eigen wijze ons gedurende dit proces ondersteund en geholpen.

Ook de betrokkenheid van alle bedrijven, die de verbouwing voor ons uitvoerden, was voelbaar: iedereen ging voor het beste resultaat en deed net dat stapje extra wat soms nodig of onvermijdelijk was. 

En wat voelden we ons meer dan hartelijk welkom bij onze gastouder, het Meander Medisch Centrum! Niets bleek onmogelijk, voor al onze wensen werd een oplossing gezocht. En het was bovendien ook gewoon heel erg leuk en leerzaam om zo eens een keer bij elkaar in de keuken te kunnen kijken en letterlijk en figuurlijk aan elkaars werk te kunnen snuffelen. 

Tijdens ons tijdelijk verblijf in het Meander werd de hoge kwaliteit van zorg gecontinueerd, met grote dank aan al onze medewerkers: iedereen wist zich aan iedere omstandigheid aan te passen en niets was teveel. 

We hebben dan ook meer dan voldoende redenen om dankbaar te zijn: dankbaar voor het mooie resultaat van de renovatie en restyling en dankbaar voor iedereen die bijdraagt aan het vorm geven van de liefdevolle zorg aan onze gasten en hun naasten. 

Scroll naar boven